Tack för era kommentarer !

Tack för alla  b r a  och  k l o k a  svar som jag fått på gårdagens inlägg om  N Ä R  det är ok att lämna bort sitt barn över natten första gången.

Det har fått mig att tänka efter en hel del ! 

Jag inser att jag nog på gott och ont är mindre "hönsig" än många andra mammor men att det även finns några fler som mig...

Jag älskar Viggo mer än livet självt, men jag känner samtidigt  i n g e n  som helst oro över tanken att låta mina eller C´s föräldrar passa honom över natten. Han har det bra där och jag vet att han är 
t r y g g  med människor som han träffar flera dagar i veckan och känner igen.

Dessutom bor både mina och C´s föräldrar nära  O M  något skulle hända. 

Däremot skulle jag INTE lämna bort honom över natten bara för sakens skull !!!

Viggo är det  b ä s t a  som hänt mig och än så länge har han aldrig varit något hinder för oss.
Vi kan oftast ta med honom och följer han inte med är det ofta för att farmor eller mormor  v i l l  låna honom en stund och erbjuder sig själva. En hjälp man  i n t e  tackar nej till för några timmar !

Men det känns skönt att veta att han hittills aldrig "ställt till det" när han är bortlånad och att möjligheten till barnvakt en natt - OM vi skulle vilja - 
F i n n s !

Ända sedan han var nyfödd har han "vandrat från knä till knä" - givetvis med ett vakande öga från oss föräldrar, men jag vill att han ska bli så social som möjligt när han växer upp.

Själv spenderade jag nästan  v a r j e  helg hos min mormor och morfar redan från riktigt tidig ålder.

Första gången var det väl mamma och pappa som behövde barnvakt. Sen tyckte mormor det var roligt och frågade ofta om hon fick låna mig. När jag lärde mig prata var det  j a g  som själv talade om att jag ville dit, och mig har det aldrig gått någon nöd på trots att jag fick sova borta en hel del som barn.

Alla är vi  o l i k a.

Jag har förstått att jag är relativt "lungt lagd" när det gäller Viggo men även att mycke blir vad man gör det till ! 

Jag är i alla fall den  b ä s t a  mamman för Viggo och det är jag  s t o l t  över !



Det finaste jag har - Bara några minuter gammal...




Kommentarer
Postat av: TreSmåKottar

Fast jag tror iofs inte det handlar så mkt om "hönsighet" kanske... Utan det finns ju faktiskt tex. forskning och liknande som visar olika saker tex. att barn inte bör lämnas bort över natten innan de är ca. 18månader...sen att det självklart säkert går bra trots att man gör det är ju en annan sak! Och ja, saker och ting blir vad man gör dom till och alla är olika- själv väljer jag att göra saker och aktiviteter de första året med L som inte kräver barnvakt över natten, inte för att jag inte känner mig trygg med hennes far- och morföräldrar utan för att jag helt enkelt tror (vet) att hon har det allra bäst med oss, även om de också träffar henne flera gånger i veckan är det vi som kan läsa av henne bäst och som känner henne bäst! Oj, vad långt det här blev :) Kram!

2010-07-26 @ 15:50:18
URL: http://tresmakottar.blogg.se/
Postat av: Elin

Så länge de trivs och mår bra så ser jag inget hinder att lämna bort dem även över natten. Imorgon ska lilleman få vara med farmor hela dagen för vi tänkte åka till liseberg och leka av oss. Kommer bli jobbigt att lämna bort honom hela dagen och åka iväg men det ska också bli sjukt skoj!



Första grejen vi liksom gör ihop bara vi och några vänner, ska bli trevligt :D

2010-07-26 @ 15:51:55
URL: http://jagochbebismagen.blogg.se/
Postat av: Emma & Theo

ok :) dags att börja med smakisar snart då :D

2010-07-26 @ 15:59:00
URL: http://littletoddler.blogg.se/
Postat av: Frida-FantastiskaMamman

Jag har ammat mina barn länge vilket har medfört att de har varit över året innan de varit borta över natten...men så länge föräldrarna är trygga kommer barnet att vara det oxå..

Kramisar<3

2010-07-26 @ 17:07:04
URL: http://fantastiskamamman.blogg.se/
Postat av: Sofia - Mamma till Tove

Hahah, jag är sådär riktigt hönsig .. Det går bra att lämna Tove med hennes pappa, det kan jag göra i några timmar faktiskt. Och möjligtvis en vän om jag bara ska ner i tvättstugan, men aldrig nå längre än tio minuter på sin höjd. Men alla är vi olika, och tur som sjutton är ju det :)



Sv: Tack :) Jadu, det lutar faktiskt åt Ikeas, dock hittade jag ett mellanting på Ikea också, som tvärt kom in i bilden igår kväll. Den ligger lite mitt emellan både när det gäller pris och utseende, men han svårt som sjutton att bestämma mig.



http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50165079

2010-07-26 @ 18:08:39
URL: http://sjarverud.blogg.se/
Postat av: Camilla

Det är nog ingen större fara att lämna bort sitt barn trots diverse forskning (läser tidigare kommentarer)..jag menar, en del växer upp helt utan sina föräldrar och det blir bra människor av dem med :) Sen är jag dock inte typen som skulle lämna bort lillen var och varannan helg för att gå ut och roa mig, men nångång ibland dör han absolut inte av att vara ifrån oss en natt eller två.



Happy shopping med stolen! Hoppas ni blir nöjd vilken stol ni än slår till på :)

2010-07-26 @ 18:20:03
URL: http://millansmemoarer.blogg.se/
Postat av: emilia

fin header :)

2010-07-26 @ 18:23:09
URL: http://emilias.devote.se
Postat av: caroline

jag är precis en sådan mamma som du. varje ord du skriver skulle kunna komma från mig. Vi tycker som du och kommer "lämna bort" ella så fort jag slutat amma och om det känns ok för henne givetvis. kram

2010-07-26 @ 18:28:03
URL: http://www.rarelady.se
Postat av: Elin

Ja det ska verkligen bli jätteroligt! Hade tänkt åka bara vi tre först men eftersom att en vän och hans "tjej"? ville med så bestämde vi oss för att åka bara vi fyra. Kan nog bli skoj att få släppa allt ansvar och bara vara barnslig en hel dag ;)

2010-07-26 @ 18:36:42
URL: http://jagochbebismagen.blogg.se/
Postat av: Linda

Ja det är det jag är glad att jag bor på detta fina västkusten,hihi..japp idag är det riktigt kanonväder vi var ute å åt fish´n chips i lysekil,bara färjan över för oss;)

2010-07-26 @ 18:42:11
URL: http://hummingbird.blogg.se/
Postat av: Sanna

Känner verkligen igen det du skriver om!!! Isabella, min äldsta tös lämnades bort ofta till sin mormor och morfar JUST FÖR att de ville spendera så mycket tid de kunde med henne. Även jag sov mycket hos mina morföräldrar. Klart att familj och vänner också vill ha mys ju! Man får inte vara egoistisk med sitt lilla kärleksbarn! ;) Och egentid gör en till en starkare och mer tålig förälder anser jag! KRAM PÅ ER! <3

2010-07-26 @ 18:47:20
URL: http://silverliv.blogg.se/
Postat av: Ika

Sv: Nu har jag lagt till dig på bloglovin :)



Jag tycker inte att det handlar så mycket om när som till VEM man lämnar bort sitt barn till. Känner man sig trygg på den personen kan man göra det efter en vecka om man vill tycker jag :)

2010-07-26 @ 19:01:26
URL: http://xxikaxx.blogg.se/
Postat av: Malin

Guuud så söt !! :)

2010-07-26 @ 19:17:39
URL: http://friis.blogg.se/
Postat av: Ensamma mamman

Det där är ju så olika från person till person och vad man själv känner för. de viktigaste är att man själv känner vad som är rätt för just er. Själv är jag riktigt "hönsig" och lämnar ogärna bort min son. Han var nog närmare 2 år när han sov borta första gången. Men alla är som sagt olika och man kan inte säga vad som är rätt eller fel. Kram

2010-07-26 @ 19:27:10
URL: http://mittlilla-kaos.blogspot.com
Postat av: Anonym

Fosrkning?! Det var det dummaste jag hört! Det beror väl på hur man själv känner för att lämna sitt barn! Jag tror absolut inte på att det skulle vara bättre att vänta tills barnet är 18 mån och för vem skulle det vara det?!!

2010-07-26 @ 19:32:10
Postat av: Jannie

Som sagt, jag tycker ni är super duktiga! Jag önskar själv att jag hade vågat lämna bort Victor någon gång.

Älskar honom mer än livet själv, men som du säger, att få "vara två vuxna" i några timmar hade ju vart skönt. Måste jag få dåligt samvete för att jag skrev så nu också...



Tycker absolut inte din blogg är enformig.Tvärtom!

Jag är ju helt ny på allt det här, men jag tycker ändå att jag har läst en hel del bloggar och din är absolut en man fastnar för. O fin är den oxå!



Hittade du något fint på molo??



Ha en skön kväll o lycka till nu!!

Kramar

2010-07-26 @ 20:48:21
URL: http://ettforsoktilldagbok.se
Postat av: Lii ~Williams mamma~

Jag önskar att jag hade någon att kunna lämna till, men hela släkten bor 50 mil från oss så vi får klara oss själva :)

Tror att det har gjort mig mer "hönsig" än man borde vara ;)

Ha en fin dag!

Kram

2010-07-27 @ 07:45:06
URL: http://lii76.blogg.se/
Postat av: TreSmåKottar

"Anonym:" Haha, vad roligt att det var det dummaste du hört, då kan du inte hört mycket och dessutom läst ganska lite om just detta ämne då detta är sagt av olika barnpsykologer etc. Dessutom väldigt roligt att dessa kommentarer alltid är anonyma, varför vara anonym? Alla får väl tycka vad de vill utan att behöva dölja vem de är ;) Välkommen in i min blogg om du vill fortsätta disskusionen!

2010-07-27 @ 15:18:54
URL: http://tresmakottar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0