Att dela systerligt...

Ibland när jag sitter och tänker dyker det upp  m i n n e n  från barndommen.

Saker som jag och min syster sagt eller gjort.

Bland annat kom jag att tänka på att helgerna ofta såg ganska  l i k a  ut från vecka till vecka hemma hos oss.

Ofta serverades lövbiff med pommesfrites och bearnaisesås, åtminstone  i n n a n  tacos blev populärt. Då blev även det ett vanligt förekommande "fredagsmys".

Vi poppade en påse micropopcorn efter maten eller öppnade en påse chips som som  h e l a  familjen delade på.

Det handlade  a l d r i g  om snålhet utan snarare om vikten av att vi skulle lära oss dela lika. 

I matkällaren fanns alltid en back dricka. Sånna där 33 cl glasflaskor som fortfarande finns i affären. men som i alla fall vi sällan köper till förmån för de betydligt  d y r a r e  burkdrickorna.

Hur som helst.

I hop med fredagsmyset fick jag och min syster med  m i l l i m e t e r - r ä t t v i s  precision alltid  d e l a  på just en sån där flaska.

Först skulle vi komma  ö v e r e n s  och smak och sedan ställdes två glas tätt intill varandra så att 
j a g
 som var äldst kunde hälla  e x a k t  på droppen lika mycket dricka i båda glasen.

Syrran sänkte sitt huvud till samma nivå som glasen för att kontrollera och få en rättvis bedömning av mitt hällande...

L ö j l i g t  kan man tycka nu, men som barn var  r ä t t v i s a n  av den där drickan  l i v s v i k t i g !

Har  n i  några liknande minnen från barndommen som ni kan komma att tänka på och le åt ibland ?



Kommentarer
Postat av: Johanna

vad bra !:D och tack

2010-07-23 @ 23:05:13
URL: http://johannalicious.blogg.se/
Postat av: Carin

Vi gjorde alltid så hemma för att det skulle bli som rättvist när man delade på en läsk att den som hällt upp i glas fick inte välja vilket glas den ville ha först. Så den som hällde var ju alltid noga med att man skulle få exakt lika annars fick den ju det glas med minst i om man försökte fuska!

2010-07-24 @ 00:26:11
URL: http://www.metrobloggen.se/adayinmylife
Postat av: Pippi

Ler lite igenkännande. Vi hade också alltid en back med 33 cl flaskor i källaren, men vi drack det bara vid spec. tillfällen som då vi hade besök eller någon fyllde år.



Det att dela lika var det aldrig hos mig eftersom jag var/är sladdbarn och mina två storebröder alltid lät mig få mest.

2010-07-24 @ 05:00:47
URL: http://pippibears.se
Postat av: Emma Sofie

När vi var små tittade vi på Emil i Lönneberga och tyckte det såg så roligt ut när han slog sönder glasflaskorna (som innehöll körsbärsvin och alla djur blev fulla på) så vi gjorde likadant. Vi smög ner i jordkällaren och ställde oss bakom vedboden och slog sönder alla glasflaskor. Gissa om mamma blev arg!

2010-07-24 @ 08:52:02
URL: http://masofie.se
Postat av: TreSmåKottar

Haha, vad roligt! Jag och min kompis gjorde alltid så att hon hällde och så fick jag välja- allt för rättvisan :)

2010-07-24 @ 11:39:08
URL: http://tresmakottar.blogg.se/
Postat av: sandra

hahaa =). jooo jag känner igen de där med drickan. Även godiset skulle delas på pricken lika. Vi är 3 syckon i familjen, så de vatt ännu mer tjaffs om rättvisan ;)



Mums va gott med bullaR!!!



kramar

2010-07-24 @ 12:50:42
URL: http://sandrayou.blogg.se/
Postat av: Ulrika

låter som hemma hos mig när jag och min syster var liten. Mamma dukade i finrummet med finglas på fredagskvällen och proseduren med dela lika utspelade sig precis som du beskriver. Bra tt du påminner mig och hur det var, dax att ta tag i barnens vill ha mer beteende på allvar;-)

2010-07-25 @ 08:39:38
URL: http://www.enheltvanligmamma.blogspot.com
Postat av: Yassa

Hahha syrran och jag, Exakt lika dant när vi var yngre.



Förresten om du är 15 eller 28 år så spelar det ingen roll, Din blogg är as bra och jag följer den.

Sen är det ju kul att du skriver om viggo. Jag älskar barn så himla mycket

2010-07-25 @ 18:49:54
URL: http://sirapsungarna.blogg.se/yazzasblogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0