Uppfostran av pojkar VS flickor...

Jag har tänkt mycket på det här med HUR vi uppfostrar våra barn och den senaste tidens nya bekantskaper i form av andra småbarnsföräldrar har fått mig att fundera över olikheterna i uppfostran mellan små flickor och pojkar.

För skillnad ÄR det !

Ett exempel;

En grupp barn och föräldrar sitter på stranden en dag. En av de små pojkarna står och gör helikoptern med snoppen. Samtliga mammor brister ut i skratt och tycker han är super söt...

Senare samma dag sitter en av småtjejerna och pillar sig lite mellan benen. Hon får genast höra, usch - fy, pilla inte där...

Min fråga är; Varför är det ena okej, men inte det andra ?

Där kanske vi fick svaret på varför män/pojkar OFTA har handen innanför brallorna, medan kvinnor/flickor SÄLLAN skulle göra detsamma. Kanske kommer det redan från uppfostran när vi var riktigt små...


Kommentarer
Postat av: sandra

ååh vilken fin header :)



kram!

2010-07-07 @ 09:36:42
URL: http://sandrayou.blogg.se/
Postat av: Kiqi

Ja det är lustigt! Jag tycker personligen att det ska vara antingen eller. Lika lite som jag tycker det är okej att barn pillar sg i rumpan och gräver efter bajs, så känns det inte helt fräscht att pilla sig mellan benen där fram heller. Framför allt inte på offentliga platser,



Visst är det uppfostran som gör att det är skillnad sedan som vuxen. Jag uppskattar män som inte pillar sig mellan benen bland folk ;o)



Tack för besöket på min blogg..



/Kiqi

2010-07-07 @ 10:03:49
URL: http://babymama-2009.blogspot.com/
Postat av: Anna

Totally agree! Alltför ofta hörs det rop om att pojkar och flickor ÄR olika "by nature". Jag håller med i en enda aspekt - könet. De andra skillnaderna hänvisar jag till miljö och uppfostran (därmed inte sagt att det skulle vara dåligt jämt). Bra inlägg...



//En mamma till en snippepillande, högljudd dotter som gillar bilar och klänningar ;)

2010-07-07 @ 10:05:52
Postat av: Elin

Haha, har du fortfarande inte släppt det där med handen i byxorna ? ;)

2010-07-07 @ 10:13:36
URL: http://jagochbebismagen.blogg.se/
Postat av: Sanna

Jag har både och och jag skulle inte tycka varken det ena eller det andra skulle vara roligt offentligt faktiskt.

2010-07-07 @ 10:38:15
URL: http://silverliv.blogg.se/
Postat av: Anonym

ÅÅÅ så fin bloggen blivit!!Snyggt!!Ha en bra dag!Kram på er

2010-07-07 @ 10:46:35
Postat av: sara

svar: tack, snälla du! :D

2010-07-07 @ 13:00:35
URL: http://smuls.blogg.se/
Postat av: Emilie

SÅ tråkigt att en del föräldrar inte är medvetna om detta ens idag 2010!! Klart att den typen av uppfostran sätter spår och gör grabbarna lite mer... avslappnade? på gott och ont..



Detta är jätteintressant och jag önskar att du kunde komma med fler exempel från verkligheten!

2010-07-07 @ 13:32:19
Postat av: Patricia

Bra inlägg håller verkligen med där! Har en syster som låter min systerdotter få undersöka sin snippa precis som pojkar får.



Hoppas i alla fall att dessa skillnader i uppfostarn planas ut mer för varje år som går.

2010-07-09 @ 12:24:33
URL: http://ubas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0